
Představení školy a školního vzdělávacího programu
Mateřská škola se nachází v okrajové části města Lanškroun, která se nazývá Ostrovské
předměstí. Okolí mateřské školy je krásné, rozmanité a bohaté na poznávací vycházky. Kousek za
mateřskou školou máme možnost navštěvovat Školní statek Lanškroun, kde jsou stáje s koňmi,
kravín, drobná hospodářská zvířata, psí útulek..
Když se vydáme s dětmi na opačnou stranu školy,
máme možnost pozorovat a poznávat život zvířat u rybníka Krátký a volně žijící zvířata v blízkém
okolí lanškrounských rybníků. Využíváme sportoviště atletického stadionu a dopravního hřiště,
které je také téměř za mateřskou školou.
Budova mateřské školy je pavilonového typu. V přední části jsou dvě jednopatrové budovy
pro čtyři třídy ke vzdělávání dětí s vlastními vchody do šaten jednotlivých tříd. Spojovací chodbou
je propojena správní budova se školní kuchyní a samostatným vchodem. Třídy jsou prostorné,
světlé, vybaveny místy pro zážitkové činnosti, vzdělávání i relaxaci.
Děti využívají hudební koutek
a rytmické nástroje, prostory pro výtvarné a rukodělné činnosti, drobné náčiní na cvičení,
didaktické pomůcky, skládanky, mozaiky, knížky, leporela, dotykové disky, hračky pro děti..
Stravování probíhá formou sebeobsluhy dětí s pomocí třídních učitelek. Ranní přesnídávku
i odpolední svačinu si děti berou dle zájmu, jsou jim nabízeny různé velikosti.
K dispozici je pitný
koutek s výběrem nápojů a nabídka ovoce či zeleniny. Oběd je podáván na základě potřeb dítěte
a přání rodičů, bez nucení k jídlu. Nabídka stravy je sestavena podle zásad moderního stravování
s přihlédnutím na dodržování pravidel spotřebního koše. Školní jídelna je zapojena do projektu
Zdravá škola.
Zahrada mateřské školy se rozkládá kolem celé budovy, je oplocená, obrostlá vzrostlými
tújemi. Je dostatečně prostorná, v přední části se dvěma velkými pískovišti, které jsou po
postupných rekonstrukcích. Je přiměřeně vybavena novým typem skluzavky a houpadel.
V zadní
části zahrady je další menší pískoviště pro jednu třídu dětí, kopec s velkou skluzavkou a rampou
na lezení, využívaný ke sportovním a pohybovým aktivitám dětí, v zimě vhodný na klouzání
a bobování. Zahrada je porostlá okrasnými keři, dřevinami a záhony růží. Je v plné míře využívána
k pobytu dětí, ale také na různé akce, hry, soutěže a pohybové činnosti pořádané mateřskou
školou.
Po obědě slouží část herny ke spánku či odpočinku na lehátkách. Dětem, které pravidelně nespí, jsou po krátkém oddechu nabízeny individuální klidové činnosti, které neruší ostatní. K odpočinku patří vždy četba pohádky nebo poslech audio nahrávek.
Vzdělávání v mateřské škole
Školní vzdělávací program naší mateřské školy má název „Svět kolem nás“, je zaměřen na rozvoj
dovedností, vědomostí a samostatnosti. Klademe důraz na zvládnutí sebeobsluhy, zapojujeme děti
do drobných pracovních činností na základě jejich věku.
Výchovně vzdělávací činnosti rozvíjíme cestou prožitkového učení během celého dne.
Jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, vycházejí z individuální nebo skupinové činnosti,
z dětské zvídavosti a potřeby objevovat nové.… Poskytujeme dostatek prostoru pro
spontánní aktivity a dětské plány, zajišťujeme možnost projevovat se, zaměstnávat a bavit
se přirozeným dětským způsobem.
Připravujeme děti na vstup do ZŠ. Smyslem vzdělávání a výchovy je probouzet v dětech
aktivní zájem a chuť vzdělávat se a dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat, mít odvahu
ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže. Klíčovým významem z hlediska
úspěšnosti vzdělávání dítěte je to, jak se v mateřské škole cítí a co prožívá.
Vychováváme s láskou a porozuměním, v heterogenních třídách rozvíjíme přirozeně
sociální vztahy mezi dětmi. Důraz klademe na úctu k dítěti, respekt a důvěru, na jeho
vlastní aktivitu, tvořivé síly, vlastní prožitky, respektujeme individualitu každého dítěte.
- Vzdělávání v heterogenních třídách přináší dětem jednodušší adaptaci při
nástupu : /starší děti pomohou lépe se orientovat v novém prostředí, mladší se mohou na
ty starší obrátit s prosbou o pomoc, starší získávají pocit užitečnosti, možnost kamarádů či
sourozenců v jedné třídě/
- Rozvoj komunikace, získávání rozmanitých sociálních zkušeností.
Snažíme se uvědomit si i rizika, vyvarovat se přetížení nebo nevytížení dětí, těm mladším
zamezit v přílišném spoléhání se na pomoc starších a naopak starším nedovolit zneužití
postavení v roli pomocníků.
ŠVP „Svět kolem nás“ nabízí strukturovaný přehled učiva, z něhož je zřejmý jeho
vzdělávací přínos. Vzdělávání probíhá na základě sedmi integrovaných bloků, které nabízejí dítěti
vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Slouží učitelkám jako
východisko pro přípravu vlastní vzdělávací nabídky. Konkrétní rozpracování obsahu vzdělávání je
prováděno v jednotlivých třídách s ohledem na věk a možnosti dětí.
Obsah integrovaných bloků vychází ze života dětí, je smysluplný, zajímavý a užitečný.
Realizace integrovaných bloků poskytuje dětem širokou škálu různých aktivit a nabízí jim hlubší
prožitek. Děti tak nezískávají jen izolované poznatky či jednoduché dovednosti. Získané zkušenosti
dětí jsou komplexnější a stávají se pro děti snáze uchopitelné a prakticky využitelné. Děti získávají
skutečné činnostní výstupy – kompetence.
Kromě běžných každodenních činností nabízíme předplavecký kurz, logopedickou prevenci
„Na slovíčko, děti“, možnost zapojení do činnosti dětského pěveckého sboru Motýlek, návštěvy
kulturních představení, výchovně - vzdělávací programy ve škole, bezpečnostní projektové aktivity
„Pomáhat, chránit .. a hrát si“, účast dětí v soutěžích či sportovních aktivitách „Sportovní hry dětí“. Jsou
součástí ŠVP.
Pedagogické a provozní obsazení MŠ
Kolderová Romana - ředitelka, třídní učitelka
Jehličková Petra DiS. - zástupkyně, třídní učitelka
Fišerová Miroslava - třídní učitelka
Kovaříková Petra - třídní učitelka
Mildová Eva DiS. - třídní učitelka
Latifová Petra DiS. - třídní učitelka
Hajzlerová Zuzana DiS. - třídní učitelka
Jehličková Petra ml. – třídní učitelka
Bc. Kindlová Marie DiS. - třídní učítelka
Benešová Alena - asistentka pedagoga
Černá Milada DiS. - asistentka pedagoga
Langrová Irena - provozářka, vedoucí ŠJ
Pavlasová Marie - kuchařka ve ŠJ
Teplá Andrea - kuchařka ve ŠJ
Vinterová Eva - provozní pracovnice - úklid
Hudcová Dana - provozní pracovnice - úklid
Schneberger Ignác - školník - údržbář, zahradnické a provozní práce
Kapacita zařízení
Mateřská škola pro 120 dětí s jídelnou.
K dispozici je zahrada se dvěma pískovišti, skluzavkami a houpadly.
Děti jsou rozděleny do 4 tříd.

Jak to u nás vypadá
BERUŠKY
BERUŠKY - třída
BERUŠKY - herna
BERUŠKY - umývárna
BERUŠKY - WC
SLUNÍČKA
SLUNÍČKA - třída
SLUNÍČKA - herna
SLUNÍČKA - umývárna
SLUNÍČKA - WC
POMNĚNKY
POMNĚNKY - třída
POMNĚNKY - herna
POMNĚNKY - umývárna
POMNĚNKY - WC
MOTÝLCI
MOTÝLCI - třída
MOTÝLCI - herna
MOTÝLCI - umývárna
MOTÝLCI - WC
KUCHYŇ

ZAHRADA

